RAW vs JPEG
Výhody formátu RAW
- Více odstínů barev Ve srovnání s 8bitovým obrázkem JPEG, který může obsahovat pouze 16,8 milionu barev (256 tónových hodnot pro červený, zelený a modrý kanál), může 12bitový obrázek RAW obsahovat až 68,7 miliardy barev (4096 tónových hodnot na barevný kanál). 14bitový RAW významně zvyšuje tonální hodnoty RGB na 16 384, což zvyšuje potenciál na 4,4 bilionu barev. Některé fotoaparáty jsou dokonce schopné zaznamenávat 16bitový RAW, který obsahuje 65 536 tónových hodnot na barevný kanál, což znamená ohromujících 281 bilionů barev. RAW má tedy 16,8 milionkrát víc barevných odstínů proti JPG!
- Širší dynamický rozsah a barevný gamut RAW obsahuje širší dynamický rozsah a barevný gamut ve srovnání s obrázkem JPEG. Pro obnovení světel a stínů, když je obraz nebo jeho část podexponovaná nebo přeexponovaná, poskytuje RAW mnohem lepší potenciál obnovy ve srovnání s JPEG.
- Jemnější ovládání a větší potenciál Při generování obrázku RAW se do souboru uloží všechna nastavení fotoaparátu, včetně specifických informací o fotoaparátu a údajů specifických pro výrobce (označovaných také jako metadata obrazu), spolu s údaji RAW z obrazového snímače. Metadata se poté použijí k demosaicingu a procesu převodu RAW, což je to, co převádí jinak černobílý obraz RAW na barvu a aplikuje konkrétní gama korekci, vyvážení bílé, jas, kontrast a další úpravy. To znamená, že samotný obrázek RAW zůstává nemodifikovaný nebo „nedestruktivní“ – v obrázku můžete provádět změny později v aplikacích pro následné zpracování, jako jsou Lightroom, Zoner a Photoshop.
- Po pořízení snímku lze upravit barevný prostor Podobně jako vyvážení bílé barvy se barevný prostor (například sRGB nebo Adobe RGB) neukládá ani do snímků RAW, což znamená, že jej můžete později změnit na jakýkoli barevný prostor.
- Snímky RAW jsou bezztrátové Na rozdíl od JPEG obrázky RAW obvykle využívají bezeztrátovou kompresi (pokud není vybrána konkrétní „ztrátová“ komprese RAW), což znamená, že netrpí artefakty komprese obrazu.
- Lepší zaostřovací potenciál U snímků RAW se neprovádí žádné doostřování obrazu, což znamená, že pro své fotografie můžete použít lepší a složitější algoritmy doostření.
- Lze použít pro převod do jiných formátů RAW. Při použití formátu obrázků RAW lze obrázky při použití aplikace Adobe Photoshop Lightroom spojit dohromady a vytvořit HDR nebo panoramatické obrázky ve formátu souboru DNG. Tím se otevírají možnosti upravovat obrázky stejně jako soubory RAW, s maximálním potenciálem úprav a možnostmi obnovení.
- Doklad o vlastnictví a pravosti Na rozdíl od obrázků JPEG, se kterými lze snadno manipulovat, lze obrázky RAW použít jako důkaz vašeho vlastnictví a autenticity fotografie.
Nevýhody formátu JPEG
- Ztrátová komprese Algoritmus „ztrátové“ komprese obrazu znamená, že ztratíte některá data ze svých fotografií. Tato ztráta detailů, zejména u vysoce komprimovaných souborů, může mít za následek problémy s posterizací a také viditelné „artefakty“ kolem subjektů, které mohou být viditelné pouhým okem.
- JPEG je 8bitový Formát obrázku JPEG je omezen na 8 bitů, což výrazně omezuje 16,8 milionu možných barev. To znamená, že všechny ostatní barvy, které je fotoaparát schopen zaznamenat, jsou při převodu obrázku do formátu JPEG v podstatě vyřazeny.
- Omezené možnosti obnovení Obrázky JPEG obsahují mnohem méně dat, což výrazně omezuje jejich dynamický rozsah a potenciál obnovy. To znamená, že pokud se vám podaří přeexponovat nebo podexponovat obraz, bude velmi obtížné, skoro nemožné, obnovit tato data.
- Nastavení fotoaparátu ovlivňuje obrázky JPEG Protože fotoaparáty plně zpracovávají obrázky JPEG, jakékoli nastavení fotoaparátu, které může poškodit výsledný obrázek, bude nevratné. Pokud například na obrázky použijete příliš velké doostření, nebudete je moci později „rozostřit“.
Fotit do RAW nebo JPEG?
Fotografování do RAW má více výhod převažující nad výhodami používání JPEG. Úložiště je v dnešní době levné a velikost souboru mi nevadí. Zpracování RAW souborů vyžaduje více času, ale možnosti úprav i záchrany podexponovaného nebo přeexponovaného snímku to kompenzuje. Záleží hlavně na situaci co a kde fotím v jakém množství.
Pokud fotím větší množství fotek, kde jou přijatelné světelné podmínky a nehrozí velké přepaly tak si nastavuji focení do RAW+JPEG.
Rychleji a jednodušeji zpracovám JPEG fotky a až pokud je potřeba větší zásah u některých snímků, tak použiji k editaci RAW soubor.
Pokud bych fotografoval pouze ve formátu JPEG, nebyl bych schopen zachránit špatně exponované fotky. Ale díky RAW a jeho potenciálu obnovy jsou chyby expozice a vyvážení bílé relativně snadno opravitelné (pokud chyby expozice nejsou příliš extrémní). RAW může v takových situacích znamenat obrovský rozdíl, zejména při fotografování vzácných, zvláštních okamžiků, které již nelze znovu reprodukovat.
RAW soubor není fotografie. Jsou to surová nezpracovaná data ze senzoru fotoaparátu, která je potřeba teprve zpracovat
[twenty20 img1=”3978″ img2=”3977″ direction=”horizontal offset=”0.5″ align=”center” width=”400px” before=”surový RAW” after=”zpracovaný RAW”] Surový RAW a zpracovaný RAW