Tipy pro začátečníky – kompozice II.

Co je to kompozice

Kompozice je o harmonii prvků ve fotografii. To znamená správně uspořádat prvky obrazu jako jsou  linie, tvary, barvy, světla a stíny.
Dobře komponovaná fotografie je poutavá a více diváka zaujme. Fotografie může být dobře zaostřena, nasvícena, ale pokud je špatně komponovaná tak nikdy nebude tak skvělá.

Základní kompoziční pravidla

Celý snímek fotografie by měl působit harmonicky. Můžeme tak vizuálně zvýraznit hlavní objekt nebo záměr fotografované scény, potlačit rušivé prvky, vtáhnout oko diváka na místo ve snímku nebo navodit různé pocity ze snímané scény.

1. Vzory / opakování

Vzory vytváří harmonii ve snímku a jsou skvělým nástrojem pro kompozici fotografie. Vzor je vše co se opakuje a vytváří abstraktnější dojem. Vnímáme pak více celek snímku se vzory a tvary, než samotný předmět.
Vidíme například hromádku třešní a pokud ji fotíme zblízka tak máme krásný opakující se vzor tvarů a barev.

Opakující se vzory stropu v muzeu

Můžeme takhle nalézt i odchylky ve vzorech. Pokud v hromádce červených třešní je například žlutá třešnička, tak vytvoříme ještě zajimavější snímek.

Rozdílná barva nebo tvar v textuře svádí oko diváka

2. Symetrie

Symetrie ve fotografii znamená, že hlavní objekt je ve středu snímku. Většinou získáme hezčí fotografii s využitím pravidla třetin, ale neplatí to úplně vždy.
Špatně použitá symterie vede k nudným mdlým statickým kompozicím, ale pokud je správně použita, může vytvářet vyváženou kompozici.

Na lidově řečeno středovku jde tak využít nejlíp symetrické předměty jako například budovy, stromy lidi nebo předměty s odrazem jako vodní hladina, sklo, kov nebo dkekoliv se odráží scéna.

Vystředěná symetrická těžní věž

U reflexních předmětů můžeme využít odraz jako druhou polovinu scény, kde se bude odrážet ta první polovina. V takovém případě můžeme komponovat horizont na střed fotografie, ikdyž i tady jde využít pravidlo třetin. Nejtypičtější je v tomto případě odraz na vodní hladině.

Odraz vodní hladiny symetrickyvyplňuje snímek a horizont je rovněž na středu

3. Vodící linie

Vodící linie jsou jednoduchým kompozičním nástrojem, který můžeme najít v mnoha oceňovaných krajinářských snímcích a jakmile se je naučíme, už nikdy nepřehlédneme vodící linie ve scéně.

Tyto linie vedou oko diváka k předmětu nebo hlavnímu objektu fotografie.  Například řeka může vést oko diváka z popředí až nakonec k hoře v pozadí. Vodící linie nemusí začínat v popředí a končit v pozadí, ale můžou začínat na straně a být vodorovné nebo diagonální.

V přirodě tak často využijeme jako vodíci linii řady stromů, podlouhlé políčka, řeky nebo třeba silnice, koleje a sbíhající se budovy.

Vodící linie jsou v tomto snímku přirozené, ale táhnou oko diváka do pozadí k osobám

4. Rámování

Rámování je technika kompozice, která používá něco jako rámeček kolem fotografie. Zarámování objektu navede oko diváka k našemu hlavnímu objektu.
Můžeme takto využít listí, větve stromů, podloubí, mosty, dveře a okna, jeskyně nebo hory a další prvky.

Podloubí využito k zarámování výhledu na moře